‘सर्वोच्चको निष्कर्ष सही छ, जातीय आरक्षणको समीक्षा गरौं’
सर्वोच्च अदालतले हालै आरक्षण व्यवस्थाका सम्बन्धमा गरेको फैसलालाई लिएर विभाजित मतहरु प्रकट भइरहेका छन् । फैसलाले सही दिशानिर्देश गरेको भनेर एउटा कोणबाट प्रशंसा भइरहँदा अर्को कोणबाट आलोचना पनि जारी छ सरकारी सेवामा आरक्षण दिँदा जातीय आधारमा नभइ वर्गीय आधारमा दिनुपर्ने केही दिनअघि सर्वोच्चले फैसला गरेको थियो । जातीय आधारमा आरक्षण दिनृु संविधानको मर्मअनुसार नहुने तर्क फैसलाको पूर्णपाठमा गरिएको छ । यसले नेपालमा डेढ दशकदेखि अभ्यासमा रहेको आरक्षण व्यवस्थामाथि पुनर्विचार गर्न राज्य संयन्त्रलाई दवाव परेको छ ।
संविधानविद् भीमार्जुन आचार्य सर्वोच्च अदालतले गरेका केही व्याख्यामा आफ्नो फरक मत रहेको भए पनि फैसलाको निष्कर्ष भने सही रहेको बताउँछन् । जातीय आरक्षणले कहिले पनि लक्षित समुदायको हित नगर्ने भन्दै उनले यसको मोडालिटी फेर्नैपर्नेमा जोड दिए ।
‘हामीले डेढ दशकदेखि जातीय आधारमा दिँदै आएको आरक्षणबाट कुनै उपलब्धी हासिल भएको छैन,’ उनले भने, ‘यस प्रकारको आरक्षणले दलित र उत्पिडित समुदाय कहिल्यै माथि उठ्न सक्दैन ।’
जातीय आरक्षण मुठ्ठीभरको समुहको मोजमस्तिको विषय मात्रै बनिरहेको र लक्ष्यित वर्गसम्म पुग्न नसकेको तर्कसमेत उनले गरेका छन् ।
प्रस्तुत छ, संविधानविद् आचार्यसँग गरिएको कुराकानी नेपाल टकमाः
जातीय आरक्षणबारे सर्वोच्च अदालतको फैसलामाथि विभिन्न खाले टिप्पणी र विश्लेषणहरु भइरहेका छन् । तपाईंले यो फैसलालाई कसरी हेर्नुभएको छ ?
मिश्रित प्रतिक्रिया आउनु अपेक्षित र स्वभाविक पनि हो । हाम्रो समाज नै विभाजित अवस्थामा भएकाले अधिकांश विषयमा एक मत प्रकट हुँदैन । यसलाई एउटा सचेत समाजको सौन्दर्य पनि मान्न सकिन्छ । सबै भिन्न मतको सम्मान गर्नुपर्छ, नम्बर एक ।
नम्बर दुई– आरक्षण र सकारात्मक विभेद संसारभर नै बहसको विषयका रुपमा रहेको छ । एकथरिले समर्थन गर्ने र अर्कोथरिले विरोध जनाउने सिलसिला अरु देशमा पनि देखिन्छ । जातलाई नै आधार बनाएर आरक्षण दिने कि वर्गलाई भन्ने नै बहसको मुल विषय हो ।
जातलाई नै मुख्य आधार बनाउनुपर्ने जुन तर्क गरिएको छ, त्यसमा म सहमत छैन । त्यस अर्थमा म सर्वोच्चको निस्कर्षलाई सही मान्छु ।
हाम्रो छिमेकी देश भारतमा हेर्नुभयो भयो भने पहिले संविधान जारी गर्दाखेरि उसले जातलाई फोकस गर्न खोजेका थियो । त्यो सफल भएन । पछि मण्डल कमिसन भन्ने गठन गरियो । यो कमिसनले प्रत्यक्ष लक्षित समुदाय र परिवारको तथ्यांकहरु लिएर त्यसको आधारमा आरक्षण दिने भनेर अगाडि बढ्यो । तर अहिलेसम्म आउँदा त्यसले पनि पूर्णरुपमा सफलता पाएको देखिएको छैन । दक्षिण भारतमा कथित उच्च जातकै मान्छेले आरक्षण मागेर आन्दोलन गरे । अफ्रिकी र अमेरिकी मुलुकमा पनि यस्तो खालको द्वन्द्व छ ।
त्यसोभए सर्वोच्चको फैसलाले बोलेको कुरामा तपाईं सहमत कि असहमत त ?
मैले लेख्दा–बोल्दा भन्दै आएको कुरा के हो भने नेपालजस्तो देशमा केही समयका लागि आरक्षण चाहिन्छ । जुन समाजमा असमानता छ, त्यहाँ कमजोर समुदायलाई राज्यले संरक्षण दिनुपर्छ । यसलाई सकारात्मक विभेद, समावेशीता जे नाम दिए पनि भयो । तर, कसरी दिने भन्ने ‘मेथड’ चाहिँ विवादको विषय हो ।
जातलाई नै मुख्य आधार बनाउनुपर्ने जुन तर्क गरिएको छ, त्यसमा म सहमत छैन । त्यस अर्थमा म सर्वोच्चको निस्कर्षलाई सही मान्छु ।
वास्तवमा जातीय आरक्षणले कमजोर र उत्पिडित समुदायको हित गर्दैन । जातलाई नै आरक्षणको मुख्य आधार बनाउनु भनेको कमजोरलाई सदैव कमजोरै राखिराख्ने कुरा हो ।
फैसलामा लेखिएका सबै कुरामा मेरो पनि सहमति नहुन सक्ला । तर अन्तिम निचोड सही छ । त्यसलाई सबैले सकारात्मक ढंगले बुझ्नुपर्यो ।
तर, सर्वोच्चको फैसला संविधानको मर्मअनुसार आएन भनेर पनि तर्कहरु आइरहेका छन् नि ?
त्यस्तो होइन । नेपालको संविधानले कतै पनि आरक्षण जातीय नै हुनुपर्छ भन्ने किटानी गरेको छैन । कमजोर वर्ग–समुदायलाई हेर्नुपर्छ भन्ने नै संविधानको मर्म हो र सर्वोच्चको फैसला पनि त्यही भावमा आएको छ । फैसलामा आरक्षण नै गलत हो भनिएको छैन । केवल यसको मोडालिटी सच्याउनका लागि घच्घच्याएको मात्र हो ।
सर्वोच्चले भनेजस्तो वर्गीय आधारमा आरक्षण दिने कुरा व्यवहारमा कति सम्भव होला ? जनताको वर्ग छुट्याउने आधार के–के हुुन सक्छन् ?
हो, वर्ग मात्रै भन्दा चाहिँ अलिक अमूर्त नै हुन्छ । यो अलि प्रष्ट ढंगले आउनुपर्छ भन्ने लाग्छ । सबैभन्दा पहिले त यसका लागि आधारहरु तय गर्नुपर्यो ।
मैले आफ्ना पुस्तकमा यसका लागि पाँचवटा ‘भेरियबल’हरु अघि सारेको छु । कुनै पनि व्यक्ति, परिवार र समुदायको सामाजिक, शैक्षिक, राजनीतिक, आर्थिक र रोजगारीको अवस्था हेरेर आरक्षणका लागि सूचीकृत गर्नु वाञ्छनीय हुन्छ भन्ने मेरो प्रस्ताव हो । जुन व्यक्ति वा परिवारमा लक्षित गरेको हो त्यो ‘पीन प्वाइन्ट’ गरेर उसैलाई त्यस्तो सुविधा दिनुपर्छ ।
तेस्रोमा चाहिँ मिसनबालाहरु छन् । जसको एजेन्डा नै यस्ता जातीय मुद्दाहरुलाई उछालेर नेपाली समाजलाई विभाजित बनाउनु हो । विभेद र असमानता समाप्त भयो भने उनीहरुको खेतीपाती नै बन्द हुन्छ ।
जस्तो, कर्णालीका बाहुन–क्षेत्रीलाई आर्थिक आरक्षण दिनुपर्ला, सामाजिक आरक्षण नचाहिएला । काठमाडौंमा घर भएको दलितलाई आर्थिक आरक्षण नचाहिएला, सामाजिक दिनुपर्ला । कसैलाई सबैखाले आरक्षण पनि चाहिएला । यसरी विश्लेषण गर्नुपर्छ ।
यदि सालोडोलोरुपमा यो जातिलाई यति आरक्षण दिने भनेर गयौं भने त्यो अन्तत्वगत्वा घातक हुन्छ र लक्षित वर्गसम्म कहिल्यै पुग्दैन । राजनीतिक पहुँच भएका सीमित मानिसहरुले मात्र त्यसमा रजाईं गर्छन् ।
नेपालमा जातीय आरक्षण नीति लागू भएको करिब डेढ दशक भयो । यसले आजसम्म के–कति उपलब्धी हासिल भयो जस्तो लाग्छ ?
मलाई लाग्छ, उपलब्धी शून्य नै छ । यसको तथ्यांक हेरौं । अध्ययन गरौं । जातीय आरक्षणको कुरा हिजो माओवादीले उठायो । जनजातिले पनि त्यही कुरा उठाए । ०६३ साल माघमा अन्तरिम संविधान जारी भएपछि जातीय आरक्षण टाइपको मोडालिटी कार्यान्वयनमा आएको हो । त्यसको उपलब्धी के भयो मलाई भन्दिनुस् ।
विभिन्न राजनीतकि दल र शक्तिकेन्द्रसँग नजिक मुठ्ठीभर मानिसहरुले मोजमस्ती गर्नेबाहेक उत्पीडित वर्ग समुदायको केही पनि हित भएको छैन । डेढ दशकको अभ्यासले देखाएको तथ्य यही हो । उत्पीडित समुदाय जहाँको त्यहीँ छन् । किनभने आरक्षणको प्रयोग हामीले बेठिक तरिकाबाट गरिरहेका छौं ।
आरक्षण कस्तो क्षेत्रमा दिने र कहाँ नदिने भन्ने प्रश्न पनि छ । यसलाई कसरी विवेचना गर्नुहुन्छ ?
आरक्षणमा दुईवटा कुरा हेर्नुपर्ने हुन्छ । ‘टेक्निकल’ र ‘नन् टेक्निकल’मा फरक हुन्छ । टेक्निकलमा सीप र दक्षता नै चाहियो । नन् टेक्निकलमा चाहिँ आरक्षण दिनुपर्छ । नपढेको मान्छेलाई आरक्षण दिएर मन्त्री बनाउन सकिएला, तर पाइलट बनाउन सकिन्न ।
कसैले पढ्नका लागि आरक्षण माग्छ भने दिनुपर्छ । तर, नपढेकाले आरक्षणका नाममा डाक्टर बन्छु भनेर चाहिँ हुँदैन । मेडिकल साइन्सको पढाइमा आरक्षण दिनुपर्छ । तर, आरक्षणकै बलमा कसैलाई नपढिकन डाक्टर घोषणा गर्न मिल्दैन ।
आज अदालतको फैसलालाई लिएर जे–जस्ता विरोधका स्वरहरु आइरहेका छन्, तपाईंको विचारमा त्यो बुझाइको कमि मात्रै हो त ?
यसमा तीनथरि मान्छे छन् । एकथरि अहिलेकै मोडलको आरक्षणले समाधान दिन्छ भन्ने भ्रममा बाँचिरहेकाहरु । उनीहरुलाई राम्ररी कुरा बुझाउनु पर्छ । अर्काथरि, कुरा बुझेर पनि सस्तो लोकप्रियताका पछि कुद्नेहरु छन् । यस्ता व्यक्ति समूहहरु सामाजिक सञ्जाल र मिडियामा हावी छन् । परिणाम विचार नगरी हावा–हुरी कता बगेको छ, त्यतै बग्ने ठूलो जमात छ । यस्तो प्रवृत्तिले देश र समाजलाई बर्बाद बनाउँँछ । शुद्ध जनमत होइन यो ।
तेस्रोमा चाहिँ मिसनबालाहरु छन् । जसको एजेन्डा नै यस्ता जातीय मुद्दाहरुलाई उछालेर नेपाली समाजलाई विभाजित बनाउनु हो । विभेद र असमानता समाप्त भयो भने उनीहरुको खेतीपाती नै बन्द हुन्छ । त्यसैले उनीहरु जातीय आरक्षण कायम राख्नुपर्ने पक्षमा छन्, ताकि देशमा जातिवादको धङ्धङी कायमै रहोस् र उनीहरुको धन्दा चलिरहोस् । उनीहरुले वर्ग विभेदको अन्त्य गर्नै चाहेका छैनन् । दुखको कुरा उत्पीडित मान्छेले तिनैलाई आफ्नो ठानेका छन् ।
सर्वोच्चले आरक्षण व्यवस्था निश्चित समयाअवधिका लागि मात्रै हुनसक्ने भन्दै यसलाई केही समयमा खारेज गर्नुपर्ने पनि बताएको छ । के यो पनि सही निष्कर्ष हो ?
आरक्षण अनन्तकालसम्मका लागि भन्ने संसारमा कहिँ पनि हुन्न । नेपालमा चाहिँ यसलाई अनन्तकालसम्म जारी राख्न खोजेको देखियो । त्यो भनेको विभेद पनि अनन्तकाल कायम राख्ने सोच हो ।
सूचांकलाई आधार बनाउँदा नै आरक्षण परिणाममूखी हुन्छ । सूचांकका भेरियवल धेरै हुन्छन् । मैले पनि मानव सूचांकलाई आधार बनाउनुपर्छ भन्दै आएको छु । यसो गर्दा त्यसलाई जातीय भनिँदैन ।
जस्तो कि हामीले संविधान बनाउँदा जनजाति–दलित आदिसँग सम्बन्धित सातवटा आयोगको परिकल्पना गरेका छौं । १०–१० वर्षमा ती आयोगहरुले गरेका कामको पुनरावलोकन गर्नुपर्ने संविधानमा उल्लेख छ । त्यस पछाडिको अवधारणा भनेको यी स्थायी चिज होइनन् र निश्चित समयपछि हटाउनुपर्छ भन्ने हो । सबैलाई समान बनाउनुपर्छ भन्ने हो । तर, जसले यसमा खेती चलाएका छन्, उनीहरु यो अवस्था कायम राख्न चाहन्छन् ।
समस्या समाधान गर्ने कि यसलाई स्थायीरुपमा राखिराख्ने भन्ने प्रश्न हो । यहाँ समाधानभन्दा पनि स्थायीरुपमा राख्न खोजेको देखियो । सतहमा हेर्दा उत्पीडित निमुखाहरुको पक्षमा बोलेको जस्तो देखिन्छ, तर वास्तविक ध्येय अर्कै छ । एकदमै गलत हो यो ।
जातीय आरक्षणको अभ्यासले नेपालको निजामति सेवाको गुणस्तर र प्रतिस्पर्धात्मक क्षमता कति प्रभावित बनेको पाउनुभएको छ ?
यसले क्षति पुर्याएको देखिन्छ । सही ढंगले प्रयोग गरिएको भए राम्रो नतिजा आउन सक्थ्यो । तर गलत प्रयोगले गर्दा समस्या भएको छ । सही उपयोग भएन भने दुईवटा क्षति हुन्छ । पहिलो त, जसलाई लक्षित गरेको हो, त्यो जात र समुदायको उत्थान भएन । उनीहरु सँधै उत्पीडित नै रहिरहने भए । दोस्रो भनेको, अर्काे वर्ग, जो मेरिटमा विश्वास गर्छ, क्षमतावान् छ उ प्रभावित हुने भयो ।
हालसम्म नेपालमा आरक्षण व्यवस्था कति प्रभावकारी भयो वा भएन भन्ने अध्ययन वा समीक्षा कसैले पनि गरेको पाइँदैन । यो कति आवश्यक ठान्नुहुन्छ ?
पक्कै पनि आवश्यक छ । संविधान जारी भएको पनि ६ वर्ष पुग्न लाग्यो । १० वर्षमा पुनरावलोकन गर्नुपर्ने थियो । भएको छैन । त्यसतर्फ ती मान्छेहरु बोल्दैनन् । परिणाममुखी आरक्षण खोजेको हो भने यसको प्रभावकारिता अध्ययन गर्नुपर्यो, अनि कसरी वस्तुपरक बनाउने भनेर सोच्नुपर्यो ।
अदालतले मानव विकास सूचकांका आधारमा आरक्षण दिन सकिने सुझाएको छ, यो विकल्प ठीक हो जस्तो लाग्छ ?
विल्कुल, एक्ज्याक्ट्ली यही हो । सूचांकलाई आधार बनाउँदा नै आरक्षण परिणाममूखी हुन्छ । सूचांकका भेरियवल धेरै हुन्छन् । मैले पनि मानव सूचांकलाई आधार बनाउनुपर्छ भन्दै आएको छु । यसो गर्दा त्यसलाई जातीय भनिँदैन ।
जातीय आरक्षणको कुरा गर्नेहरुलाई प्रगतिशील वा क्रान्तिकारी तथा वर्गीय आरक्षणको कुरा गर्नेहरुलाई प्रतिगामीको रुपमा चित्रित गरिएको पनि पाइन्छ । यो चित्रण कतिको न्यायपूर्ण छ ?
यो ठीक उल्टो हो । जातीय आरक्षणको कुरा गर्नेहरु चाहिँ सबैभन्दा प्रतिगामी हुन् । प्रगति नचाहने हुन् । उनीहरुकै कारणले त्यो वर्ग–समुदायको उत्थान हुन नसकेको भनेर बुझ्दा हुन्छ ।
सर्वोच्चको फैसला कार्यान्वयन हुनेमा कतिको आशावादी हुनुहुन्छ ?
कार्यान्वयनको पाटोमा मलाई शंका छ । फैसलामा धेरै चिज निर्देशनात्मक आदेशको रुपमा बोलिएका छन् । त्यो निर्देशनात्मक आदेश भनेको नेपाल सरकार र राज्यको निकायहरुलाई हो । अब यसमा राज्य कति इमान्दार हुन्छ भन्ने हेर्नुपर्छ ।
हामीकहाँ राजनीतिक दलहरु विचारको राजनीतिभन्दा पनि सस्तो लोकप्रियतामै रमाइरहेका छन् । सामाजिक सञ्जालमा बढी प्रभाव भएका विभिन्न दलका नेताहरु पनि भीडबाटै निर्देशित देखिन्छन् । मिडिया, नागरिक समाजदेखि बुद्धिजिवीहरु सबै एउटै ह्वीमका पछि केदिरहेका छन् । सामाजिक सञ्जालमा आउने लाइक्स र कमेन्टले धेरै कुराहरु प्रभावित बन्छन् यहाँ ।
त्यसले गर्दा सर्वोच्चको फैसला कार्यान्वयन हुनेमा मलाई शंका छ । दलितलाई निरन्तर दलित नै, उत्पीडितलाई निरन्तर उत्पीडित नै राखिराख्ने मिसनमा रहेकाहरुले फैसला कार्यान्वयन हुन दिन्छन् जस्तो लाग्दैन ।
सर्वोच्चको फैसलासँग तपाईंको असहमतिका विषय पनि छन् ?
निष्कर्षसँग मेरो विमति छैन । यद्यपि, सर्वोच्चले गरेका केही विवेचनासँग मेरो फरक मत छन् । संविधानको समानताका धारालाई अदालतले गरेको व्याख्याभन्दा मेरो बुझाइ अलिकति फरक छ । त्यतिमात्रै हो ।
यो भीमार्जुन आचार्य भन्ने मान्छे कुतर्क मा रमाउने मान्छे हो, यसका कुतर्क लाइ संबिधान विद को पगरी दिनु संबिधान कै अबहेलना हो।
अत्ति नै चित्त बुझ्दो तर्क !!!!!!!!!!!! अब यो साम्प्रदायिक जाति पाती भन्ने कुरा नै हटाउनुपर्छ संविधानबाट !!! मात्र नेपाली जाति !!! हरेक हिसाबले मानब बिकास सूचांक मा नेपालकै सबैभन्दा माथि रहेका समुदाय कथित जनजातिको नाममा नेवार, थकाली, मनांगे , लिम्बु अनि कथित मदेसी को नाममा मारवाडी, कायस्थ अनि मदिसे बाहुन र यादब हरुलाई आरक्षण किन ??????????????? साचिकै आरक्षण का हकदार हरु जस्तै राउटे, क्सुंडा,अनि तराइका डोम चमार हरुले पाउनुपर्ने हक कथित जनजाति अनि मदेसिको नाममा कसले लुटिरहेको छ ???????????????? सबैभन्दा घिन लाग्दो कुरा त, मदेशिको आरक्षण र समानुपातिक को नाममा नेपालकै सबैभन्दा धनि व्यापारिक घराना चौधरी, गोल्छा, अनि खेतान हरु छानिने भएपछी यस्तो पान्दुरे आरक्षण प्रणालीको के काम ????? ,खै यो बिषय मा बहस ?????
येस्ता सिमित जाति पाती भन्दा पनि महान नेपाली जाति हुनुमा गर्ब गरौ !! जय नेपाल, जय नेपाली
जातीय आरक्षणको कुरा गर्नेहरु चाहिँ सबैभन्दा प्रतिगामी हुन् । प्रगति नचाहने हुन् । उनीहरुकै कारणले त्यो वर्ग–समुदायको उत्थान हुन नसकेको भनेर बुझ्दा हुन्छ !