नेपाली चलचित्रको ‘गुड न्युज’ र ‘ब्याड न्युज’
एक साथ दुई चलचित्र ब्लकबस्टर हुँदा पनि किन छैन सकारात्मक तरंग ?
काठमाडौं । दशैँको उल्लासबीच नेपाली चलचित्रहरूले बक्स अफिसमा धुमधडाका गरिरहेका छन् । वितरकहरूका अनुसार ‘छक्का पन्जा ५’ले १० करोडको आँकडा पार गरेको छ भने ‘१२ गाउँ’ ले पनि सात करोड कटाइसकेको छ । ‘ज्वाइँ साब’ ले पनि पिकअप लिइरहेको बताइन्छ ।
‘छक्का पन्जा-५’ र ‘१२ गाउँ’ को व्यापारिक सफलता नेपाली फिल्म क्षेत्रकै लागि शुभ समाचार हो । यो शुभ समाचारको बीचमा भनेको संजालका कमेन्ट बक्समा लेखिएका गालीगलौज भने ‘शुभ’ छैनन् । संजालमा एक पक्षले अर्को पक्षलाई ‘बाइकट’ गरिरहेका छन् । यी दुई फिल्ममध्ये कुन फिल्म के कारणले राम्रो हो भनेर स्वस्थ्य बहस भएको देखिँदैन ।
कलाकारको नीजि जीवनमा घुसेर, तीन पुस्ते निकालेर अनेक खालका गाली गर्नु खास नेपाली दर्शकको पहिचान हो कि झैँ लाग्ने गरी गालीगलौजमा दर्शक उत्रिएका छन् । कसैको धारणा सुन्ने भन्दा पनि मन नपरेको फिल्म या कलाकारलाई सीधै ‘निषेध’ गर्ने प्रवृत्ति मौलाएको देखिन्छ । ‘नेपाली समाज मिलेर बस्छ’ भन्ने सांस्कृतिक, ऐतिहासिक भाष्यलाई नै माथ खुवाउने गरी दर्शकहरू कित्ताकाट भइरहेको सन्दर्भ समाजशास्त्रीका लागि अध्ययनको विषय हुनसक्छ ।
अर्कातिर ‘जात्रा’ निर्देशक प्रदीप भट्टराईले पनि ‘जात्रा’ बाहेक अरू फिल्ममा कोसिस गरिरहेका छन् । तर, ‘जात्रा-निर्देशक’ को परिचयभन्दा अलग परिचय बनाउन सकेका छैनन् । दीपक-दीपाले त ‘छक्का पन्जा’ सिरिजभन्दा बाहिर हात हाल्ने कोसिस नै गरेका छैनन् । यसले के देखाउँछ भने व्यावसायिक रूपमा फिल्म बनाउने मेकरहरू जे चल्छ, त्यही चिजमात्रै बेचिरहेका छन् । नयाँ विषयवस्तुमा जोखिम मोल्ने आँट नै गरिरहेका छैनन् ।
दर्शकले जुन किसिमको रवैया देखाइरहेका छन्, त्यो नेपाली फिल्म क्षेत्रको लागि राम्रो संकेत होइन । के नेपाली फिल्मले नेपाली समाज, संस्कृति, मनोविज्ञानलाई टिप्न सकेको छ ? नेपाली फिल्महरूले कस्तो भाष्य बनाइरहेका छन् ? कस्ता कस्ता प्रयोगहरू भइरहेका छन् ?
नेपाली फिल्म भनेर गर्व गर्नुपर्ने फिल्म कस्तो हुनुपर्ने हो ? यस्ता सवालहरूमा बहस विमर्शहरू हुनुपर्थ्यो । साउथ इन्डियन फिल्म अन्धनक्कल गर्नु ठीक हो ? अथवा टेलिसिरियलको ह्याङ नउत्रिएको भिजुअल सामग्री मौलिक नेपाली फिल्म हो त ? नेपाली फिल्म क्षेत्र समृद्ध भएको हेर्न चाहनेहरूले गर्ने सवाल यी हुनुपर्ने थियो । यहाँ त सञ्जालकर्मीहरू फिल्म नै नहेरी पक्षधरता लिइदिन्छन् । अनि अर्को फिल्मलाई दुत्कार्छन् ।
लेखक तथा निर्देशक कुमार भट्टराईको मतमा यस्ता प्रवृत्तिबाट नेपाली फिल्मलाई जोगाउनै पर्छ ।
उनी भन्छन्, ‘नेपाली फिल्म क्षेत्र यस्तो किन छ भनेर बुझ्न बितेको ५० वर्षको नेपाली समाज र राजनीति हेर्नुपर्छ । नेपाली राजनीतिमा निषेध मात्रै होइन, फरक मत राख्नेहरूलाई दबाउने प्रवृत्ति छ । त्यही प्रवृत्ति फिल्म क्षेत्रमा देखिन्छ, यसबाट जोगिनुपर्छ ।’
रौद्र अवतारमा फिल्ममेकर
दर्शकमा जुन किसिमको रवैया देखियो, त्यसबाट मेकरहरू पनि बहकिए । ‘छक्का पन्जा-५’माथि संजालमा निरन्तर आक्रमण भएपछि दीपकराज गिरी र केदार घिमिरे ‘माग्ने बूढा’ले ‘साइबर सेना’ सक्रिय भएको भन्दै आक्रोश पोखे ।
उक्त अभिव्यक्तिलाई लिएर आलोचना समेत भयो । पछि माग्नेबुढाले सञ्जालमार्फत माफी मागे । उनले लेखेका थिए, ‘बुझाइको तत्कालीन अवस्था र अहिलेको बुझाइको अवस्थामा फरक महसुस गरेको छु । साइबर सेना शब्द प्रयोग गरेकोमा क्षमा चाहन्छु ।’
माग्ने बुढाको अभिव्यक्तिको प्रतिक्रिया स्वरूप विराज भट्टले ‘साइबर सेना’ भन्नेहरूले हलमा आएर दर्शकको भिड हेर्दा हुन्छ भनेर चुनौती दिए । उनले अहंकारसहित आफ्नो फिल्ममाथि ‘नकारात्मक’ टिप्पणी गर्नेहरूको हैसियतमा प्रश्न उठाए । आत्मप्रशंसा गर्दै भने, ‘मलाई यसै बाघ भनिएको होइन क्या !’
फिल्मकर्मी नै यसरी आरोप प्रत्यारोपमा किन उत्रिए ?
भट्टराईको विश्लेषण छ, ‘यसले के देखाउँछ भने नेपाली फिल्म निर्माण हुन थालेको आधा दशक बितिसक्दा पनि नेपाली फिल्ममेकरको मानसिकता जहाँको त्यहीँ छ ।’
लेखक तथा समीक्षक सामिप्यराज तिमल्सेना नेपाली दर्शकमा मात्रै नभएर मेकरमा पनि आलोचनात्मक चेतको खडेरी देख्छन् । नेपाली समाज भाइरलमुखी हुँदै गएको उनको बुझाइ छ ।
उनी भन्छन्, ‘हिजो ‘नाइँ मलाई त्यै केटी चाहिन्छ’ जस्ता गीत भाइरल भएका थिए । अहिले संगीतमा स्वर नभएका मान्छेको गीत ज्यादा हिट छन् । सिनेमामा पनि त्यही सोच छ । दुई चार–पटक हाँस्न–रुन पाइयो भन्दैमा आलोचनात्मक सोचलाई स्थान नै दिँदैनौँ । अनि कसरी मेकरहरू गम्भीर भएर जान्छन् ?’
दर्शकले जुन किसिमको रवैया देखाइरहेका छन्, त्यो नेपाली फिल्म क्षेत्रको लागि राम्रो संकेत होइन । के नेपाली फिल्मले नेपाली समाज, संस्कृति, मनोविज्ञानलाई टिप्न सकेको छ ? नेपाली फिल्महरूले कस्तो भाष्य बनाइरहेका छन् ? कस्ता कस्ता प्रयोगहरू भइरहेका छन् ?
गत वर्ष हलिउडमा ठूला बजेटका दुई फिल्म सँगै प्रदर्शन भए, ‘ओपनहाइमर’ र ‘बार्बी’ । फरक-फरक विषयवस्तुमाथि बनेका यी दुवै फिल्मले बक्स अफिसमा धुम मच्चाए । ‘ओपनहाइमर’ ले नौ सय ७० मिलियन डलर कमायो भने ‘बार्बी’ ले १ अर्ब ४० करोड डलर गुटमुटायो । यी दुवै फिल्मलाई हलिउडले पर्व जसरी सेलिब्रेट गर्यो । संजालमा दर्शकहरूले ‘ह्यासट्याग बार्बेनहाइमर’ ट्रेन्ड नै चलाए ।
भट्टराई भन्छन्, ‘यहाँ त नयाँले पुरानालाई नमान्ने । पुरानाले नयाँलाई नमान्ने प्रवृत्ति छ । देखिने/नदेखिने गरी एकअर्काको खुट्टा तानातान गरेपछिको नतिजा यस्तै हो । जस्तो मेकर, उस्तै दर्शक ।’
दर्शकको ‘सिनेमा लिट्रेसी’ माथि प्रश्न
लकडाउनका बेला दर्शकहरूले संसारभरका फिल्महरू हेरे । मुभी लभर्स जस्ता फिल्म पारखीका ग्रुपहरूमा अनेक फिल्महरूबारे छलफल भए । फिल्महरूमा भएका प्रयोग, फिल्मले उठाएका मुद्दा, कलाकारको अभिनय लगायत विषयमा विमर्शहरू भए ।
‘नुमाफुङ’, ‘मुकुण्डो’ जस्ता नेपाली फिल्महरू पुनः बहसमा आए । ‘सेतो सूर्य’, ‘कालो पोथी’ जस्ता फिल्महरूमाथि चर्चा भए । नवीन सुब्बा, छिरिङरितार शेर्पा, दीपक रौनियार, मीन भाम लगायत मेकरहरूबारे चर्चा भए । अनि लकडाउनपछि एक खालको सार्वजनिक धारणा बनाइयो, ‘अहिलेका दर्शकहरूमा सिनेमा लिट्रेसी बढेको छ । नेपाली मेकरहरूले दर्शकको चेतना अनुरूपको फिल्महरू दिन सकेका छैनन् ।’
भट्टराईलाई पनि लाग्छ, अहिलेका दर्शकहरू स्मार्ट छन् । उनीहरू चेतनाको हिसाबले समृद्ध छन् । तर, ‘छक्का पन्जा-५’ र ‘१२ गाउँ’ माथि दर्शकहरूको जुन खालको गतिविधि देखियो, त्यसले दर्शकको चेतनामै प्रश्न गर्नुपर्ने अवस्था देखिएको हो कि भन्ने आशंका पैदा गरेको छ ।
‘ऐना झ्यालको पुतली’ फेम्ड निर्देशक सुजित बिडारी भने समाजप्रति जिम्मेवारी हुन्छ कि हुन्न भनेर नसोची बनाइएका फिल्महरूबारे बहस गर्नु नै व्यर्थ ठान्छन् ।
‘१२ गाउँ’ र ‘छक्का पन्जा’ सँगै अर्को इन्टेलेक्चुअल फिल्म आएको भए विमर्श हुन सक्थ्यो । दर्शकसँग अहिले विकल्प छैन, जे छ त्यही हेर्ने हो,’ बिडारी भन्छन्, ‘अहिलेका दर्शकमा सिनेमा लिट्रेसी नभएको पनि होइन । तर, त्यस्ता दर्शकको संख्या यति पनि छैन कि तिनले फिल्म हेरिदिनाले लगानी सुरक्षित गरोस् ।’
‘छक्का पन्जा-५’ र ‘१२ गाउँ’ को व्यापारिक सफलता नेपाली फिल्म क्षेत्रकै लागि शुभ समाचार हो । यो शुभ समाचारको बीचमा भनेको संजालका कमेन्ट बक्समा लेखिएका गालीगलौज भने ‘शुभ’ छैनन् । संजालमा एक पक्षले अर्को पक्षलाई ‘बाइकट’ गरिरहेका छन् । यी दुई फिल्ममध्ये कुन फिल्म के कारणले राम्रो हो भनेर स्वस्थ्य बहस भएको देखिँदैन ।
राम्रा फिल्महरूको नाममा इरानियन, युरोपियनहरूको उदाहरण दिइन्छ । अहिलेको समयमा बसेर मात्रै त्यस्ता फिल्महरू हेर्न नहुने विडारीको मत छ । बरु त्यहाँको समाजको इतिहासलाई नजिकबाट हेर्नुपर्ने उनी बताउँछन् । भन्छन्, ‘बितेको आठ दश वर्षमा नेपाली फिल्म क्षेत्रमा निकै नै प्रगति भएको देखिन्छ । विषयवस्तु छनोटहरूलाई लिएर सन्तुष्ट हुने ठाउँहरू चाहिँ छन् ।’
सन्तुष्ट हुने ठाउँहरू प्रशस्त हुँदाहुँदै असन्तुष्ट हुने ठाउँहरू पनि उस्तै मात्रामा रहेको तिमल्सेना बताउँछन् । अहिले गुणगान गाउनेहरूले भोलि गाली पनि गर्छन् भनेर मेकरहरूले सोच्ने समेत नगरेको तिमल्सेनाको बुझाइ छ ।
‘हाम्रा मान्यताहरू क्षणभरमा भताभुंग हुँदो रहेछ । एग्रेसिभ, अरुको उन्नति प्रगति देखि नसहने प्रवृत्ति नेपाली समाजको बन्दै गएको देखिन्छ । कुनैबेला शान्त त कुनै वेला रिसराग प्रष्टै देखिन्छ,’ तिमल्सेना थप्छन्, ‘दीपक-दीपाले कसैलाई केही भनेकै थिएनन् । तर, फिल्म बहिस्कारको कुरा गरियो । यसले के देखाउँछ भने हामी बेसिक रूपमा शिक्षित भएका रहेनछौँ । सुध्रिसकेका रहेनछौँ ।’
जे चल्छ, त्यही बन्छ
‘छक्का पन्जा’ सिरिजलाई मिहीन ढंगले केलाउने हो भने टिभीमा आउने ‘तीतो सत्य’ टेलिसिरियलकै ‘बिग भर्सन’ अवतरण हो । ‘तीतो सत्य’ कै कथा वाचन शैलीको निरन्तरता ‘छक्का पन्जा’ सिरिजमा भेटिन्छ । अर्कातिर ‘१२ गाउँ’ विराज भट्ट करियरको पिकमा हुँदाको कथा संरचनाको ह्याङओभर भन्दा फरक पर्दैन ।
दुई दशकअघिको शोषक मुखियासँग बा आमाको मृत्युको बदला लिने कथा संरचनामा निर्माण भएको ‘१२ गाउँ’ साउथ इन्डियन फिल्महरूको अन्धनक्कल हो । यसमा मौलिकता नामको कुनै चिज छैन । नेपाली फिल्म हो भन्ने महसुस कलाकारले नेपाली भाषा बोल्दा मात्रै हुन्छ । यद्यपि, भाषामा पनि बदमासी गरेर यथेष्ट हिन्दी घुसाइएको छ ।
यी दुई फिल्म ‘जे चल्छ, त्यही बन्छ’ भन्ने मानसिकताको उपज हुन् । जे बिक्छ, त्यही बेच्ने प्रवृत्तिको पुनरुत्पादन पनि हो । यी दुई फिल्मका मेकर मात्रै यो प्रकारको मानसिकताबाट ग्रसित छैनन् । व्यावसायिक रूपमा जति पनि नेपाली फिल्महरू चलेका छन्, ती फिल्मका मेकरहरू यही मानसिकताको रोगी देखिन्छन् ।
लकडाउनका बेला दर्शकहरूले संसारभरका फिल्महरू हेरे । मुभी लभर्स जस्ता फिल्म पारखीका ग्रुपहरूमा अनेक फिल्महरूबारे छलफल भए । फिल्महरूमा भएका प्रयोग, फिल्मले उठाएका मुद्दा, कलाकारको अभिनय लगायत विषयमा विमर्शहरू भए ।
‘कबड्डी’ सिरिजका निर्देशक रामबाबु गुरुङलाई नै हेरौँ न ! उनका ‘कबड्डी’ सिरिजबाहेक अरू फिल्म चल्नै सकेन । तर, उनले कोसिस नगरेका भने होइनन् । गुरुङ निर्देशित ‘सेन्टी भाइरस’ जस्ता फिल्म डिजास्टर फ्लप भए ।
अर्कातिर ‘जात्रा’ निर्देशक प्रदीप भट्टराईले पनि ‘जात्रा’ बाहेक अरू फिल्ममा कोसिस गरिरहेका छन् । तर, ‘जात्रा-निर्देशक’ को परिचयभन्दा अलग परिचय बनाउन सकेका छैनन् । दीपक-दीपाले त ‘छक्का पन्जा’ सिरिजभन्दा बाहिर हात हाल्ने कोसिस नै गरेका छैनन् । यसले के देखाउँछ भने व्यावसायिक रूपमा फिल्म बनाउने मेकरहरू जे चल्छ, त्यही चिजमात्रै बेचिरहेका छन् । नयाँ विषयवस्तुमा जोखिम मोल्ने आँट नै गरिरहेका छैनन् ।
यस्तो हुनुमा हामीले कथा संरचनामा काम गर्न नसक्नु नै मुख्य कारक रहेको भट्टराईको मत छ । उनी भन्छन्, ‘हामी प्रयोग गर्नै डराउँछौँ । यस्तै चल्छ भनेर बस्छौँ । नयाँ मेकरले फिल्म बनाउने आँट गर्दैन । बनाए भने पनि चल्दैन । चलेका मेकरहरु चलेको सिरिजभन्दा बाहिर जाने जोखिम मोल्दैनन् ।’
फिल्म ब्यापार हो क्या पहिलेको लेखमै भनेको। जतिसुकै ठूला कथा वा मौलिक कथा वा समाजिक कथा को गफ लगाए पनि अन्त्यमा “अर्थ” ले नै जित्छ। मिन भामले राम्रो मौलिक फिल्म बनाए तर कति जना हेर्न गए त ? समिक्षकको लागी फिल्म बनाएर नाफा आउदैन । घुमाउरो हिसाबले फिल्म हेर्ने दर्शकलाइ नै अचेतनशिल-अशिष्ट भन्न खोजेको जस्तो लाग्यो यो लेखले । समाजिक संजालको बहसले नै गर्दा अहिले ३ वटा फिल्म लाइ फाइदा भइरहेको छ , फिल्म को धेरै चर्चा भइरहेको छ।
कुन राम्रो भनेर किन बहस गर्नु र!किन तुलना गर्नु।के नेपाली जनताले सधैं भरी बिदेशी फिल्म नै हेर्नू पर्ने हो र।बिदेशी फिल्मको कपी गर्यो भन्नू चाहिँ कति न्यायोचित हो र।दर्शकलाई स्वतन्त्र ढंगले मनोरञ्जन गर्न दिउ न!
अति राम्रो विश्लेषण। गहिरो अध्ययन , अनुसन्धान बाट आएको यो लेखले नेपाली फिल्म जगत् स्पष्ट गरायो। नमस्कार सर।