प्रश्नको घेरामा प्रचण्ड
पचासको दशकदेखि भूमिगत सशस्त्र युद्धबाट राष्ट्रिय राजनीतिमा जबरजस्त उदाएका पुष्पकमल दाहाल प्रचण्ड एक बहुरुपी पात्र हुन् । सामन्तवादको मूल नाइके राजतन्त्रको अन्त्य र संघीय लोकतान्त्रिक गणतन्त्रको स्थापनामा उनी र उनको पार्टीको महत्वपूर्ण भूमिका रहेकोमा भने विवाद छैन । उनै माओवादी सुप्रिमो प्रचण्ड अहिले संसदीय राजनीतिका सर्वाधिक पारङ्गगत खेलाडी बन्न पुगेका छन् । उनले शान्तिपूर्ण राजनीतिमा आएसँगै माओवादी आन्दोलनलाई ढाल बनाउँदै र माओ विचारधारालाई भजाउँदै आएका छन् । अनेकौं तिकडमका बीच सत्ता हत्याउन माहिर प्रचण्ड एउटा राजनीतिक पात्रमात्रै अवश्य होइनन् । उनी माओवादी क्रान्तिको उठान, विकास र पतनका कारक समेत हुन् ।
प्रचण्ड तिनै पात्र हुन्, जसले संसदीय राजनीतिमा पार्टीलाई वैयक्तिक र गुटगत महत्वाकांक्षा परिपूर्ति गर्ने साधनको रुपमा प्रयोगमात्रै गरेनन् । उनकै कारण माओवादी आन्दोलन सम्भवतः उठ्नै नसक्ने गरी थलासमेत प¥यो । हुँदाहुँदा उनमा सत्ता शक्तिप्रति एकोहोरो मोह, वर्ग शत्रु पक्षधरता र वामपन्थी शक्तिप्रति चरम प्रतिशोध देखिँदै गएको छ । यसले आवरणमा वामपन्थी आन्दोलन र समाजवादको रटान लगाउने तर भित्रभित्रै कम्युनिष्ट आन्दोलनलाई नै धराशायी बनाउन प्रचण्ड वैदेशिक शक्तिद्वारा परिचालित मुख्य पात्र हुन् भन्ने विरोधीहरुले उनीमाथि लगाउने गरेको आरोपको आशंकालाई बल पुर्याइरहेको छ ।
पचासको दशकमा वामपन्थी आन्दोलनलाई सशस्त्र संघर्षमार्फत् नयाँ उचाइमा पुर्याउन र परम्परागत शासन व्यवस्थामै फेरबदल ल्याउन जोखिमपूर्ण नेतृत्व गरेका क्रान्तिकारी योद्धा प्रचण्डमाथि यस्तो आशंका गरिनु के सही हुन्छ ? उनै प्रचण्ड साढे एक दशकको बीचमा मार्क्सवादी दर्शन र माओ विचारधाराविरुद्धको कित्तामा उभिन पुगेको कति सत्य हो ? यो विषय महत्वपूर्ण हुन पुगेको छ । त्यसकारण यी सवालहरुउपर राजनीतिक रुपमा गम्भीर समीक्षा हुनुपर्छ ।
माओवादी सुप्रिमो प्रचण्ड अहिले संसदीय राजनीतिका सर्वाधिक पारङ्गगत खेलाडी बन्न पुगेका छन् । उनले शान्तिपूर्ण राजनीतिमा आएसँगै माओवादी आन्दोलनलाई ढाल बनाउँदै र माओ विचारधारालाई भजाउँदै आएका छन् । अनेकौं तिकडमका बीच सत्ता हत्याउन माहिर प्रचण्ड एउटा राजनीतिक पात्रमात्रै अवश्य होइनन् । उनी माओवादी क्रान्तिको उठान, विकास र पतनका कारक समेत हुन् ।
जनस्तरबाट उनको कम्युनिष्ट आदर्शप्रतिको राजनीतिक-वैचारिक विचलन होस् वा दक्षिणपन्थी अवसरवादी प्रवृत्तिप्रतिको रुझान र संकीर्ण वामपन्थी चिन्तनबारे नै उठेको प्रश्न किन नहोस् । यी प्रश्नहरुको एकएक उत्तर नदिई प्रचण्डलाई धरै छैन । सशस्त्र विद्रोहताका उठाएका कतिपय गम्भीर राजनीतिक मुद्दा र कम्युनिष्ट आदर्शबाट माओवादी किन च्यूत हुँदै गयो ? पार्टी निरन्तर ओरालो लाग्दैगर्दा पनि कांग्रेसलगायतका पूँजीवादी लोकतान्त्रिक शक्तिहरुसँग सत्ताकै निम्ति सिद्धान्तहीन गठबन्धन गर्न प्रचण्डलाई केले बाध्य पार्यो ? कुनै बेला प्रधानमन्त्री निवासमा बलिदानी दिन तयार हुने प्रचण्ड र उनको पार्टीका नेताहरु कसरी काण्डैकाण्डमा मुछिन पुगे ? अब उनी र उनको पार्टीका नेताहरुमाथि लागेका यी तमाम आरोपहरुलाई विरोधीहरुका मिथ्या कुतर्क हुन् भनेर सहजै पन्छिने छुट प्रचण्डलाई छँदैछैन । कथंकदाचित प्रश्नको घेराबाट पन्छिएमा उनको व्यक्तित्व र दललाई झनै क्षति पुर्याउने निश्चित छ ।
लोकतन्त्र र समाजवादको दुहाइ दिएर फगत सत्ताकांक्षाको अभिष्टका निम्ति राजनीति गरिनु के कम्युनिष्ट दर्शनको असली अभ्यास हो ? बारम्बार लोकतन्त्रका आधारभूत सिद्धान्त र मूल्यप्रति प्रतिबद्ध रहेको भन्ने प्रचण्डले पार्टीमा आन्तरिक लोकतन्त्रको अभ्यासलाई किन निषेध गरे ? पार्टीभित्रैका आफ्ना विरोधीहरुलाई ढिम्किन नदिएको आरोप खेपेका एमाले अध्यक्ष ओलीको विराध गर्ने प्रचण्डले आफ्ना विरोधीहरुको स्वस्थ आलोचनालाई सुन्ने साहस र धैर्य किन राख्न सकेनन् र पाखा लगाए ? खासमा प्रचण्डले पार्टीको मूल नेतृत्व, सत्ता र शक्ति हत्याउन माओवादी विचार, संगठन र लोकतन्त्रलाई साधनको रुपमा प्रयोग गर्नु कसैगरी सही होइन । सत्ता र शक्तिको अभ्यास गर्न राजनीतिक दर्शन र पार्टीको गलत प्रयोग गर्ने कार्य वामपन्थी राजनीतिमा आफैंमा खतरनाक दृष्टान्त हो ।
प्रचण्डमा कुन तहको अवसरवाद रहेछ भन्ने बुझ्न एउटा उदाहरण लियौं । माओवादीमा भूमिगतकालदेखि नै दुईलाइन संघर्ष चल्दै आएको स्पष्टै छ । त्यस संघर्षमा वैद्यले हार्डलाइनर (शास्त्रीय मार्क्सवाद) र बाबुराम भट्टराईले सफ्टलाइनर (नेपाली मौलिक विशिष्टतामा मार्क्सवादको गतिशील प्रयोग) को नेतृत्व गरेका थिए । प्रचण्ड लाइन चाहिँ वैद्य पक्षधर र भट्टराई पक्षधरका बीचमा हुने संघर्षमा जुन समूहलाई उपयोग गर्दा आफू अनुकूलको परिणाम आउँथ्यो, त्यही समूहसँग कठालो जोड्ने थियो । त्यसबाट प्रचण्डको द्वैध चरित्र र अवसरवादी प्रवृत्ति प्रस्ट हुन्छ ।
सुप्रिमो प्रचण्ड पार्टीभित्र परिवार, नातागोता र आफन्तलाई राजनीतिक अवसर र संरक्षण प्रदान गरेको विषयमा निरन्तर आलोचित हुँदै आएका छन् । उनले आफ्नोविरुद्ध फरक मत राख्ने र गलत प्रवृत्तिको विरुद्धमा बोल्ने कैयौं नेताहरुलाई अवसरबाट पाखा लगाएका छन् । तर, विवादास्पद छविका कृष्णबहादुर महरा, ल्हारक्याल लामा र घरबेटी शारदाप्रसाद अधिकारीहरुप्रति उनको आशक्ति र आशीर्वाद निरन्तर रहेको छ । उनले पार्टीभित्र र बाहिर आलोचनाका बीच छोरीलाई मेयरमात्रै बनाएनन् कि बुहारी र ज्वाइँलाई मन्त्री बनाए । उनै प्रचण्ड छोरीलाई निर्वाचनमा जिताउन मतपत्र च्यातिँदा चूँसम्म बोलेनन् । के प्रचण्डको यस्तो स्वेच्छाचारी, लोकतन्त्रविरोधी र निषेधात्मक प्रवृत्तिले पार्टी र लोकतन्त्रलाई बलियो बनाउँछ ? कदापि बनाउँदैन । प्रचण्डको यही प्रवृत्तिले माओवादी झन् झन् ओरालो लागिरहेको छ । अब उनले बुझे हुन्छ, साक्षात भगवान आए पनि माओवादीलाई मालेकरण हुनबाट रोक्ने तागत कसैगरी राख्ने देखिँदैन ।
प्रचण्डका निम्ति वामपन्थी दलहरु वर्ग दुश्मन र सामन्तवादको जगमा उभिएको पूँजीवादी पार्टी नेपाली कांग्रेस कसरी वर्ग मित्र बन्यो ? उनी माओवादप्रतिको सिद्धान्तनिष्ठता र प्रतिबद्धताबाट विमुख हुनु र दक्षिणपन्थी अवसरवादी कित्तामा उभिन पुग्नु संयोगमात्रै अवश्य होइन । यो उनको माओवादी आन्दोलनप्रतिको धोका र चरम गद्दारी हो ।
स्वाभाविक प्रश्न उठ्छ, प्रचण्डको टाउकाको मूल्य पचास लाख तोक्ने देउवाविना आज सुप्रिमो राजनीतिक भान्सा गर्नै नसक्ने तहमा कसरी पुगे ? प्रचण्डका निम्ति वामपन्थी दलहरु वर्ग दुश्मन र सामन्तवादको जगमा उभिएको पूँजीवादी पार्टी नेपाली कांग्रेस कसरी वर्ग मित्र बन्यो ? उनी माओवादप्रतिको सिद्धान्तनिष्ठता र प्रतिबद्धताबाट विमुख हुनु र दक्षिणपन्थी अवसरवादी कित्तामा उभिन पुग्नु संयोगमात्रै अवश्य होइन । यो उनको माओवादी आन्दोलनप्रतिको धोका र चरम गद्दारी हो ।
माओवादीले सशस्त्र विद्रोहअघि पार्टीको लडाइँ वर्ग संघर्षमा आधारित हुने र वर्गीय मुक्ति मूल मुद्दा रहेको दुहाइ दियो । तर, युद्धताका चाहिँ वर्ग संघर्षको मुद्दा गौण र जातीय, क्षेत्रीय, लैङ्गिक तथा पहिचानमा आधारित मुद्दालाई प्रमुख बनायो । उसले जनतालाई जातीय-क्षेत्रीय राज्यको सपना बाँड्यो । त्यही जातीय राज्यको उन्मुक्त सपनाका पछि जनता युद्धमा होमिए । प्रकारान्तरले मार्क्सवाद र माओवादी राजनीतिक दर्शनमा आधारित वर्गीय संघर्ष गर्ने भनिए पनि जातीयता र क्षेत्रीयतावादको मुद्दालाई उचाल्ने प्रचण्ड नीति मूलभूत रुपमा मार्क्सवादी कम्युनिष्ट दर्शनको विरुद्धमा थियो । अन्ततः देशमा आज आएर माओवादी आन्दोलनले उठाएको पहिचान र जातीय मुद्दा सामाजिक हिंसा र द्वन्द्वमा परिणत हुने खतरा देखिएको छ । के यसको दोष माओवादी पार्टी र त्यसको मूल नेतृत्वले लिनुपर्दैन ? जरुर लिनुपर्छ ।
प्रचण्डको अर्को विशेषता हो, विभाजन । उनी जहाँ टेक्छन्, त्यहाँ विभाजनको तुफान र आँधी ल्याउँछन् । प्रचण्डले एमालेसँग पार्टी एकताको नारा जपेर उल्टो टुक्र्याइदिए । उनका नजरमा एमालेमा फुट ल्याउनु उपलब्धि होला । तर, हेक्का रहोस्, समाजवाद स्थापना भएको हेर्न चाहने सच्चा वामपन्थीहरुले चाहिँ विभाजनमा नभइ एकता गर्ने खुबीमा प्रचण्डको तागतको मूल्यांकन गर्नेछन् ।
अन्त्यमा, अब प्रचण्डले फगत सत्ताका निम्ति पार्टी, माओवादी आन्दोलन र लोकतन्त्रलाई ढाल बनाउन बन्द गर्नुपर्छ । राजनीतिक जीवनको उत्तरार्द्धमा रहेका प्रचण्ड संकीर्ण राजनीतिक चिन्तनबाट मुक्त हुनुपर्छ । कम्युनिष्ट आन्दोलनमा देखिएका कैयौं कमजोरीहरुलाई सुधार गर्दै वामपन्थी शक्तिहरुको बीचमा बृहत एकता गर्ने दिशामा उनी लाग्नुपर्छ । उनले मोर्चाको नाममा राजनीतिक अस्तित्व रक्षामात्रै नभइ नेपाली कम्युनिष्ट आन्दोलनको रक्षा र विकासको यात्रालाई अघि बढाउन पहल लिनुपर्छ । यदि उनमा समाजवादप्रतिको साँचो प्रतिबद्धता छ भने एमालेसँग पुनः एकताको हात अघि बढाउनु श्रेयष्कर हुनेछ ।
(लेखक विश्वकर्मा त्रिविमा समाजशास्त्रमा एम्फिलका शोधार्थी हुन् ।)
प्रचन्ड, माओबाद र माओवादी नेता हैनन : प्रचन्डपथका प्रबर्तक र त्येशलाई भरपुर प्रयिग गरेर भाले हुन अनेक उपाय खोज्न सक्ने चतुर ब्येक्ति हुन जसले ‘जनयुद्द’ नामको फौजी युद्द चलाए !! नेपाली जनतामा भएको परिवर्तनको चाहना, युवाहरुको इमान्दार समर्पणको भावना अनी जनताको कम्युनिस्ट प्रतिको मोह, विश्वाश स्नी भरोसा यी सबैलाई ’क्यास’ गरे प्रचन्डले : लडाकु दस्ता परिवर्तनको लागि साच्चै कम्युनिस्ट जनवादि युद्द भयो भनेर लागे, ज्यान दिए, सर्बस्व गुमाए तर, त्यो प्रचन्डको एउटा खेल थियो जुन उनले भारतमा बसेर भारतकै ईशारामा गरेका थिए : त्येशको यौटै उसेस्य थियो, नेपाललाई कम्जोर बनाउनु र नेपाललाई भारतको खेल खेल्न अनुकुल बनाइदिनु !! प्रचन्डको चतुर कुरा पत्याएर उनलाई मुक्तिदाता सम्झनु नै नेपाली जनता स्नी युवाहरुको महाभुल थियो र भयो !! सबै पुस्टि भयो अहिले !!